top of page

Voordelen van een efficiëntere ademhaling!


Zelf sta ik er nog altijd versteld van wat een fijn rustgevend effect bepaalde ademhalingstechnieken hebben op mezelf en op mijn lichaam. Daarom deel ik deze eigen bevindingen heel graag mee.

Ook in de wetenschap worden wereldwijd voordelen voor de gezondheid bewezen. Dus geweldig toch dat je gewoon door ademhaling en technieken hierop zoveel effect kan uitoefenen op je lijf.


In yoga bestaan er verscheidene ademhalingsoefeningen, in yogatermen spreekt men over pranayama. Prana staat daarbij voor vitale levenskracht en yama voor beheersing.


Tijdens de prenatale yoga gebruiken we enkel de UJJAYI-ademhaling, en deze is heel efficiënt! Deze techniek is allereerst belangrijk om tijdens de verschillende houdingen je core stabiel te houden; het ondersteunt zowel de voor- als achterzijde van je romp.

Het kalmeert ook je mind (je parasympatisch zenuwstelsel wordt geactiveerd--> check vorige blog :)) + het boost je endorfines (=feelgoodstofjes) en zal stresshormonen doen afnemen.

Bovendien heeft de Ujjayi-ademhaling - volgens het National Center on Health, Physical Activity, and Disability - volgende extra voordelen:

-het verbetert je concentratie

-het maakt de spanningen in je lijf los

-& het zorgt voor een prima thermoregulatie in je lichaam.


Vorige zondag - tijdens de les Yoga for Syria - legden we de focus op het middenrif.

Je gaat beter en efficiënter ademen als je deze belangrijke ademhalingsspier sterker maakt. Op deze manier ga je je lage rug stabieler houden en dit heeft hierop dan eveneens een heel gunstig effect!

De verschillende yogaposes die we eraan toevoegen, maken je ribbenkas mobieler. Dat geeft meteen weer een upgrade naar de kwaliteit van je ademhaling. Allemaal heel cumulatief dus om het effect en de efficiëntie van jouw ademhaling te vergroten!

Oefen je regelmatig ademhalingstechnieken, dan heeft dit op termijn heel veel belangrijke voordelen:

- je longfunctie verbetert

- je bloeddruk verlaagt

---> bovenstaande dragen bij tot een gezond hart

- het ondersteunt je spijsvertering

- het geeft een goede nachtrust

- je immuniteit krijgt een boost

- het versterkt je mentaal welzijn


Dus pak een riempje (kan ook een broeksriem zijn!;-D) en pas de 4-7-8 ademhaling toe

--> doe dit enkele maanden: 2x/dag, 4 herhalingen van bovenstaand patroon en voel het verschil!


Namasté!


PS Laat gerust de effecten op jou weten!


Ben je nieuwsgierig naar meer, je kan altijd een individuele les boeken bij praktijk BARN.



29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page