top of page

Hittegolf en zwanger

Gister dook deze vraag tijdens een les op: hoeveel te drinken als zwangere tijdens een hittegolf?

Vandaar snel deze blog met tips om deze zwoele dagen goed door te komen:



1/ Drink voldoende


Drink minstens 2liter per dag

Water, thee (laat ze afkoelen + nog extra tip: pimp je water met komkommertjes, munt of citroen/limoen,...)

Wacht alvast niet tot je dorst krijgt. Akkoord, je moet vaker naar de WC maar je vochtbalans blijft op deze manier in evenwicht.


2/ Beperk zout



Je houdt extra vocht vast door veel zout te eten, wat de kans op gezwollen handen en voeten doet toenemen. Zoals bovenstaande is voldoende drinken ook hier belangrijk: 'Vocht drijft vocht af'. Frambozenbladthee en brandnetelthee (hmmm?) zouden extra helpen bij oedeem (zwelling). Verder is bewegen goed tegen oedeem maar dus met mate tijdens deze warme dagen.


Doe je ringen op tijd van je handen af en ga regelmatig lekker languit liggen met je voeten wat hoger en benen lichtjes gebogen.

Aansluitend bij deze:


3/ Viva la siësta!


Neem wat gas terug en las regelmatig een siësta in. Vermijd inspanning tussen 12 en 15u. Siësta's zijn er in zuiderse landen niet voor niets :)


4/ Draag het los en luchtig


Trek lichte kledij aan, draag daarbij liefst een luchtig stofje zoals katoen en linnen.


5/ Keep it cool


Een lauwe douche of bad, een verkoelend voetenbad met ijswater (ook goed tegen die gezwollen voeten), een nat, koud washandje op je voorhoofd of in je nek,..

Zoek zoveel mogelijk de schaduw op en vermijd om in direct zonlicht te zitten. (Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap een 'zwangerschapsmasker'--> een hoed en zonnemelk met een hoge beschermingsfactor beschermen jou alvast hiertegen).









45 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page