top of page

Maak kennis met je Psoas-spier

Bijgewerkt op: 30 mei 2023

In yoga beter bekend als 'de spier van de ziel'. Ze bevindt zich heel diep in je lichaam en is de enige spier die je bovenlichaam verbindt met je onderlichaam.

Het is de spier die meteen reageert als je ergens heel erg van schrikt.

Je trekt automatisch je bovenlichaam naar je onderlichaam toe, heel reflexmatig en dit om je vitale organen (hart, longen,..) te beschermen.

Deze spier is bovendien heel gevoelig aan chronische stress. Een echte gevoelsspier dus, die je best extra aandacht geeft.

Ze heeft immers invloed op een heleboel dingen in je lijf en het is daarom zo waardevol om ze beter te leren kennen.

Is deze spier bij jou heel erg gespannen en niet in balans, dan kan je last krijgen van oa

-pijn in je onderrug (soms tot je knieën)

-pijn in de liezen

-een geblokkeerde ademhaling

-last in je darmen (zoals constipatie)

enz...

Doordat ze verbonden is met je middenrif en bekkenbodemspieren via fasciaweefsel (bindweefsel) en ook met je wervelkolom, je heupen en je bovenbenen heeft de spier rechtstreeks en onrechtstreeks invloed op een heel groot deel van je lichaam.


Komen we even terug op die eigenschap als gevoelsspier:

De psoas reageert nl instinctief als we onrust, onveiligheid of stress ervaren en speelt dus ook een grote rol in de fight - flight - freeze- reactie (vecht-vlucht-bevries).

Vinden we meer balans in de psoas-spier, dan ondersteunt dit mee de balans in ons autonoom zenuwstelsel. Hoe komen we dan aan die balans?...

Zoals eerder aangehaald in vorige blogs, is ademhaling erg belangrijk als het over ons zenuwstelsel gaat en daarin komt die bijzondere zenuw, de nervus vagus, opnieuw in beeld.


Kortom, om je lichaam stilaan weer in balans te brengen, werken we niet alleen op één bepaalde spier maar op alle structuren rondom(zoals middenrif, bekkenbodemspieren, wervelkolom enz). Elke pose die we aannemen in yoga is daarenboven gelinkt aan de ademhaling, vandaar het uitermate goede effect van yoga om balans in je lichaam te hervinden. Balans in lichaam en ziel.


Ook tijdens de zwangerschap en vervolgens post-partum is de psoas cruciaal. Ze is trouwens meteen achter de baarmoeder gelegen. Een onevenwicht van de psoas kan effect hebben op de ligging van de baarmoeder of op de bekkenbodem. Vandaar dat we tijdens de pre- en postnatale yoga hier extra aandacht voor hebben. We combineren de ademhaling met de rocking meditation, met de flows, met lunges en andere poses. Al deze combinaties hebben een positief effect op het hele gebied (met onderrug, middenrif, bekkenbodem enz).


Wat kan je verder zelf nog doen?

-vermijd zetels waarin je te diep wegzakt--> een goede ondersteuning van je onderrug is essentieel!

-blijf ook niet te lang zitten, even rechtop gaan staan en rondwandelen tussendoor

-terwijl je ligt, leg je je onderbenen in een hoek van 90 graden rustend op een pouf of stoelzitting (niet tijdens zwangerschap, wel postpartum)

-doe ademhalingsoefeningen naar je middenrif toe

-laat een fascia-massage uitvoeren bij een fascia-therapeut

-opgebouwde spanning eens goed loslaten: ga bvb eens goed uit de bol op je favoriete muziek :))

-ervaar je chronische stress--> praat erover, probeer oorzaken op te sporen en aan te pakken, laat je verder helpen hierin <3

-en yoga yoga yoga-en natuurlijk

















47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page