top of page

Met yoga, blokjes, venkelthee,... weer vlotjes naar de plee..

Niet meteen een onderwerp om mee

uit te pakken, maar toch de moeite om te delen, dacht ik. Het begon met een vraag tijdens een groepssessie prenatale yoga, met positief gevolg, bleek nadien =)!


What about it?

Constipatie komt nl vaak voor tijdens de zwangerschap, en dat komt door de stijging van het hormoon progesteron in je bloed. Dit hormoon maakt je darmen 'luier' dan anders. Als je dan minder drinkt, ook minder beweegt owv je zwangerschap en een extra ijzersupplement moet innemen, dan versterken deze nog de opstopping in je darmen.


Vanwaar dan dat gunstige effect van yoga op je spijsvertering en je darmperistaltiek?

We overlopen even de verschillende poses/houdingen die hierin een grote rol spelen:

(let wel: doe deze enkel onder begeleiding als je zwanger bent!)



1/ZITTENDE TWIST


Bij een twist worden de darmen gedraaid en zo worden ze gemasseerd en gestimuleerd.


Het bevordert bovendien de doorbloeding van het bekkengebied en opent de heupen. Ideale pose voor tijdens de zwangerschap.




2/ SUPINE TWIST



Bij deze pose hetzelfde als voorgaande:


het twisten van het lichaam in een ontspannen toestand zorgt voor een snellere transit.




3/ SIDE RECLINING LEG LIFT



Door de (lichte uiteraard!) druk van je been

op de zijkant van de buik stimuleer je eveneens je darmwerking.



4/ FORWARD FOLD


Bijkomend zal deze pose ook je zenuwstelsel tot rust brengen.

Laat voldoende ruimte voor je buik, buig lichtjes door je knieën, voeten staan parallel.






5/ DOWNWARD FACING DOG



Deze pose creëert meer ruimte in je lichaam en daardoor ook voor je darmen.






6/ TRIANGLE POSE



Je spijsvertering komt op gang door stimulatie van galblaas en lever.




Ook stress heeft een negatieve invloed op je darmen.

Yoga in combinatie met zittende meditatie haalt de spanning uit je lijf. Maak gedurende 5 minuten je hoofd vrij en concentreer je op je ademhaling:

dit kan al voldoende zijn om je helemaal te doen ontspannen!


Nog extra tips:

-voldoende drinken, min. 1,5l/dag--> water , thee (oa venkel- en kamillethee),..

-eet vezelrijk: volkorenproducten, groenten en fruit, vijgen,

een kiwi in de ochtend, peperkoek, gedroogd fruit,..

-wacht niet te lang vooraleer naar het toilet te gaan--> en gebruik blokjes onder je voeten of plaats onder elke voet een WC-rol,

zo kom je in een soort van squat-houding en dit ontspant beter je pubo-rectale spier (wat voor iedereen trouwens van belang is) waardoor je makkelijker naar het toilet gaat.


Voor bovenstaande yogaposes laat je je tijdens je zwangerschap begeleiden om deze op een correcte manier uit te voeren.

En consulteer je arts of vroedvrouw als problemen zich aanhouden.












37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page